قانون مالیات بر ارزش افزوده

شمول یا عدم شمول مالیات بر ارزش افزوده فعالان اقتصادی شاغل در رسته آبشده فروشی طلا با شخصیت حقیقی

شمول یا عدم شمول مالیات بر ارزش افزوده فعالان اقتصادی شاغل در رسته آبشده فروشی طلا با شخصیت حقیقی

معاونت حقوقی و فنی مالیاتی
دفترفنی و مدیریت ریسک مالیاتی
شماره: ۲۳۲/۹۵۱۹/ص
تاریخ: ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
پیوست: ندارد

بسمه تعالی

جناب آقای

با سلام و احترام
بازگشت به نامه وارده به شماره ۷۹۲۹ مورخ ۱۴۰۱/۰۴/۲۶ به آگاهی می رساند؛ به موجب اختیارات حاصل از مفاد ماده (۱۸) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۳۸۷، مقررات این قانون به صورت مرحله ای به مورد اجرا درآمده و در حال حاضر صرفاً مشمولین مراحل اول تا هشتم ثبت نام مکلف به اجرای مقررات این قانون می باشند. بر این اساس مطابق بند (۲) فراخوان مرحله چهارم «فروشندگان طلا و جواهر» که بر اساس شرایط مراحل اول، دوم و سوم ثبت نام، مشمول اجرای این نظام مالیاتی نشده اند،  مشمول ثبت نام در مرحله چهارم بوده و ملزم به اجرای مقررات این قانون از تاریخ ۱۳۸۹/۰۷/۰۱ می باشند.
نظر به این که وفق مفاد نامه شماره ۲۶۰/۴۸۸۹/ د مورخ ۱۳۹۷/۰۷/۱۴ معاونت محترم مالیات بر ارزش افزوده (وقت)، فعالان اقتصادی شاغل در رسته آبشده فروشی طلا با شخصیت حقیقی که تاکنون جهت ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده فراخوان نشده اند لیکن چنانچه فعالان اقتصادی به موجب یکی از فعالیت های مشمول فراخوان، ملزم به ثبت نام و اجرای مقررات این قانون باشند، نسبت به سایر فعالیت های غیر معاف که به صورت توأم انجام می شود هم مکلف به رعایت مقررات و وصول مالیات و عوارض متعلق به موجب صورتحساب های صادره خواهند بود. آن دسته از فعالان اقتصادی «فروشندگان طلا و جواهر» که مطابق اطلاعیه های صادره مشمول ثبت نام در این نظام مالیاتی می باشند مکلفند نسبت به فعالیت های خود از جمله عرضه طلای آبشده با رعایت مقررات قانون مالیات بر ارزش افزوده اقدام به مطالبه مالیات و عوارض موضوع این قانون نمایند.
در خاتمه خاطر نشان می سازد به موجب ماده (۱۳) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰، مقرر شده است: «پس از راه
اندازی سامانه مؤدیان، همه مشمولان این قانون موظفند به ترتیبی که سازمان مقرر و اعلام می کند، در سامانه مزبور ثبت نام نموده و معاملات خود را در آن ثبت نمایند. ثبت معاملات (خرید و فروش) در سامانه مؤدیان، به منزله ثبت در دفاتر قانونی است. تا آن زمان، ترتیبات ثبت نام نحوه ارائه اظهارنامه های مالباتی و رسیدگی به آن ها حسب مقررات قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۳۸۷/۰۲/۱۷ و اصلاحات بعدی آن است. در سایر موارد، مفاد این قانون جاری است….،؛ بنابراین تا زمان راه اندازی سامانه مؤدیان، مؤدیان این نظام مالیاتی مکلفند ضمن انطباق نوع و میزان فعالیت خود با شرایط مندرج در اطلاعیه های صادره موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۳۸۷ نسبت به ثبت نام در این نظام مالیاتی و اجرای مقررات قانون مذکور اقدام نمایند.

 

حجت اله مولایاری
مدیر کل دفتر فنی و مدیریت ریسک مالیاتی

دانلود PDF بخشنامه

متن کامل بخشنامه در فایل PDF
دانلود فایل PDF

حجم فایل : 550.28 کیلو بایت

اشتراک گذاری   
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع دهید
guest

0 Comments
مشاهده همه نظرات

آدرس ایمیلت رو وارد کن!

با وارد کردن آدرس ایمیلت در کادر زیر می تونی هر روز ساعت 6 صبح ، بخشنامه های روز گذشته رو در ایمیلت داشته باشی.

This is a test site
Build with Digits