قانون مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده حمل و نقل بار و مسافر

مالیات بر ارزش افزوده حمل و نقل بار و مسافر

وزارت امور اقتصادی و دارایی
سازمان امور مالیاتی کشور
معاونت حقوقی و فنی مالیاتی
دفترفنی و مدیریت ریسک مالیاتی
شماره: ۲۳۲/۳۳۵۰۲/د
تاریخ: ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
پیوست: دارد

بسمه تعالی

با سلام و احترام
بازگشت به نامه شماره ۱۱۵/۲۹/۶۵۲۷/د مورخ ۱۴۰۲/۰۳/۰۷، نظریه مشورتی این دفتر را به شرح زیر به آگاهی می رساند؛
به استناد ماده (۲) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰، عرضه کالاها و ارائه خدمات در ایران و واردات و صادرات آن ها (به استثنای موارد معاف مصرح در ماده ۹ قانون یاد شده) با رعایت ترتیبات پیش بینی شده در قانون و دستورالعمل های صادره، مشمول پرداخت مالیات و عوارض است. مطابق جزء (۱۳) بند (ب) ماده (۹) این قانون، ارائه خدمات حمل و نقل (اعم از بار و مسافر) درون و برون شهری و بین المللی جاده ای، ریلی و دریایی (به غیر از هوایی)، از پرداخت مالیات و عوارض معاف می باشد. این معافیت قابل تسری به خدمات جانبی حمل از جمله درآمد صدور بارنامه، فورواردری، تخلیه، بارگیری، توزیع، بسته بندی، صدور قبض انبار و … نخواهد بود.
با عنایت به مراتب ،فوق چنانچه شرکتهای حمل و نقل در ازای دریافت کرایه حمل، اقدام به حمل کالا و بار نمایند، صرفنظر از انعقاد یا عدم انعقاد قرارداد، ما به ازاء دریافتی ناشی از حمل و نقل از پرداخت مالیات و عوارض معاف می باشد. بدیهی است معافیت مذکور قابل تسری به سایر خدمات جانبی حمل و نقل نخواهد بود. در سایر موارد چنانچه درآمد شرکت حمل و نقل صرفاً ناشی از کارمزد صدور بارنامه، کمیسیون یا حق مدیریت و… باشد، کل ما به ازاء دریافتی بابت موارد مذکور، مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده می باشد.
لازم به توضیح است اولاً: مطابق نص صریح جزء اخیر بخشنامه شماره ۴۵۳۱ مورخ ۱۳۹۰/۰۴/۰۴ که به موجب دادنامه شماره ۱۰۲۸۲ مورخ ۱۳۹۷/۰۸/۳۰ هیأت تخصصی اقتصادی، مالی و اصناف دیوان عدالت اداری (ابلاغی طی بخشنامه شماره ۲۰۰/۹۷/۱۴۸ مورخ ۱۳۹۷/۱۰/۳۰) مورد تأیید قرار گرفته است،”در مواردی که فعالان اقتصادی صرفاً وظیفه برنامه ریزی و مدیریت امور حمل و نقل را اجرا و در واقع اقدام به ارائه خدمات مدیریت حمل و نقل نمایند (به عبارتی درآمد تحصیلی آنان مطابق قرارداد منعقده ناشی از حمل و نقل مسافر نباشد)، در این صورت ارائه خدمات مزبور مشمول معافیت قانون مالیات بر ارزش افزوده نمی باشد.” بنابراین با عنایت به آن که کارمزد صدور بارنامه جدا از درآمد ناشی از حمل و نقل می باشد، لذا کارمزد یاد شده مشمول معافیت مطروحه نمی باشد. ثانیاً: مطابق نظریه حقوقی معاون محترم قوانین مجلس شورای اسلامی (تصویر پیوست) به شماره ۷۵۴۸ مورخ ۱۴۰۱/۰۲/۰۵ نیز موارد معنونه تأیید و بدین صورت تصریح گردیده است «حسب تبادر عرفی، عبارت خدمات حمل و نقل در جزء (۱۳) بند (ب) ماده (۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰، شامل خدماتی است که به آن «کرایه حمل» تعلق می گیرد مانند حمل و نقل کالا و مسافر از طریق جاده و راه آهن، همچنین در تعیین محدوده شمول معافیت های مالیاتی به عنوان استثناء بر اصل شمول مالیات باید به قدر متیقن اکتفاء شود».
شایسته یادآوری است حذف مالیات و عوارض ارزش افزوده از سامانه صدور بارنامه، موجبی برای معافیت از پرداخت مالیات و عوارض ارزش افزوده خدمات ارائه شده نخواهد بود.
شایان ذکر است این نامه صرفاً در پاسخ به آن اداره کل در خصوص موضوع مطرح شده، تهیه شده است و قابل تسری به سایر ادارات کل و مؤدیان نمی باشد.

محمدعلی مختاری
مدیر کل دفتر فنی و مدیریت ریسک مالیاتی

دانلود PDF بخشنامه

متن کامل بخشنامه در فایل PDF
دانلود فایل PDF

حجم فایل : 859.17 کیلو بایت

اشتراک گذاری   
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع دهید
guest

0 Comments
مشاهده همه نظرات

آدرس ایمیلت رو وارد کن!

با وارد کردن آدرس ایمیلت در کادر زیر می تونی هر روز ساعت 6 صبح ، بخشنامه های روز گذشته رو در ایمیلت داشته باشی.

This is a test site
Build with Digits