قانون مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده خرید و فروش خودرو

مالیات بر ارزش افزوده خرید و فروش خودرو

وزارت امور اقتصادی و دارایی
سازمان امور مالیاتی کشور
معاونت حقوقی و فنی مالیاتی
دفترفنی و مدیریت ریسک مالیاتی
شماره: ۲۳۲/۶۹۷۹۷/د
تاریخ : ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
پیوست: ندارد

بسمه تعالی

بازگشت به نامه شماره ۱۱۱/۴۷۲۶۵/د مورخ ۱۴۰۲/۰۸/۳۰ در خصوص موضوع مطروحه، نظر مشورتی این دفتر را به آگاهی می رساند؛
به استناد ماده (۱) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۳۸۷ و ماده (۲) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰ عرضه کالاها و ارائه خدمات در ایران و واردات و صادرات آن ها (به استثنای موارد معاف مصرح در مواد (۱۲) و (۹) قوانین صدر الاشاره و سایر مواد قوانین مذکور)، از لحاظ مالیات و عوارض مشمول مقررات موضوعه است. به موجب ماده (۴) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۳۸۷ عرضه کالا در این قانون انتقال کالا از طریق هر نوع معامله است. همچنین مطابق بند (الف) ماده (۱) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰ منظور از عرضه عبارتست از واگذاری کالا با ارائه خدمت به غیر، از طریق هر نوع معامله با عقد قانونی، لذا مادامی که نمایشگاههای خودرو در قبال کمیسیون (کارمزد) اقدام به خرید یا فروش نمایند، نسبت به کارمزد دریافتی بابت خدمات ارائه شده،  مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده خواهند بود. بنابراین در صورت عدم وجود اسناد و مدارک مثبته مبنی بر فروش خودرو، ماخذ محاسبه مالیات و عوارض ارزش افزوده، کارمزد دریافتی خواهد بود. در غیر این صورت چنانچه نمایشگاههای خودرو اقدام به فروش خودرو نمایند، کل وجوه دریافتی در قبال عرضه خودروهای یاد شده، مشمول مالیات و عوارض متعلقه می باشد.
لازم به توضیح است احراز موارد یاد شده مستلزم بررسی مستندات بر مبنای روشهای حسابرسی، توجه به واقعیت امر و ورود به محتوا می باشد.
خاطر نشان می سازد، مؤدیان این نظام مالیاتی مکلفند مالیات موضوع این قانون را از خریدار با کارفرما وصول نموده و پس از کسر مالیات و عوارض پرداختی، مطابق مقررات به حساب سازمان واریز نمایند. در این راستا و به استناد بخشنامه ها و دستورالعمل های صادره منتهی به شماره ۲۶۰/۳۰۵۰/ د مورخ ۱۳۹۵/۰۶/۱۸ مسئولیت انطباق فعالیت اقتصادی مودی از لحاظ مشمولیت و یا عدم مشمولیت در نظام مالیات بر ارزش افزوده به عهده ادارات امور مالیاتی ذیربط می باشد.
شایان ذکر است، این نامه صرفاً در پاسخ به درخواست آن اداره کل در خصوص موضوع مطروحه تهیه شده است و قابل تسری به سایر مودیان و ادارات کل نخواهد بود.

 

محمد علی مختاری
مدیر کل دفتر فنی و مدیریت ریسک مالیاتی

دانلود PDF بخشنامه

متن کامل بخشنامه در فایل PDF
دانلود فایل PDF

حجم فایل : 480.55 کیلو بایت

اشتراک گذاری   
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع دهید
guest

0 Comments
مشاهده همه نظرات

آدرس ایمیلت رو وارد کن!

با وارد کردن آدرس ایمیلت در کادر زیر می تونی هر روز ساعت 6 صبح ، بخشنامه های روز گذشته رو در ایمیلت داشته باشی.

This is a test site
Build with Digits