قانون مالیات های مستقیم

ابلاغ احکام بودجه سال ۱۴۰۳ جهت اجرا در گمرک

ابلاغ احکام بودجه سال 1403 جهت اجرا در گمرک

بسمه تعالی

وزارت امور اقتصاد و دارائی
گمرک جمهوری اسلامی ایران
شماره: ۱۴۰۲/۱۸۹۰۸۷۱
تاریخ: ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
پیوست: دارد

« ابلاغیه »

ثبت سیستم اتوماسیون
۱۴۰۲/۱/۷۳

ناظرین محترم، مدیران کل و مدیران محترم گمرکات اجرایی
موضوع» ابلاغ احکام قانون بودجه سال (۱۴۰۳) کل کشور
با سلام و احترام

با توجه به ابلاغ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور به موجب نامه شماره ۱۱/۹۷۵۵۵ – ۹۵۰ مورخ ۱۴۰۲/۱۲/۲۷ و با سپاس از تلاش های همکاران ارجمند در گمرکات سراسر کشور و عرض تبریک به مناسبت فرارسیدن سال نو خورشیدی و آرزوی تندرستی و توفیق روز افزون برای همه همکاران عزیز و خانواده های محترم؛ در راستای تسهیل تشریفات گمرکی شایسته است ضمن هماهنگی با سازمانهای همجوار مستقر در آن گمرک از جمله بانک، واحد های قرنطینه، استاندارد، آزمایشگاه و …، ضمن اعلام مراتب به سایر سازمان ها و مقامات محلی، همچنین لزوم استفاده همکاران از ایام تعطیلات، با استقرار پرسنل کشیک ارائه خدمات در ایام نوروز با وقفه مواجه نگردد. همچنین با توجه به لزوم انجام به موقع تشریفات گمرکی، تدابیر لازم برای تسریع در انجام تشریفات گمرکی کالاهای اساسی، دارویی، بهداشتی و فسادپذیر اتخاذ نمایند.

ضمن تاکید بر اجرایی بودن بخشنامه ها، دستور العمل ها و مقررات جاری که از علاوه بر اتوماسیون اداری از طریق سامانه FTP ابلاغ می گردد و پیرو بخشنامه های شماره ۱۴۰۲/۳۷۰۱۴۴ مورخ ۱۴۰۲/۳/۲۳ و ۱۴۰۲/۱۵۴۶۳۹۳ مورخ ۱۴۰۲/۱۱/۱؛ خواهشمند است دستور فرمایید با توجه به عدم ابلاغ جداول تعرفه منضم به کتاب مقررات صادرات و واردات سال ۱۴۰۳، تا ابلاغ دستور العمل ها و بخشنامه های مربوطه، ضمن رعایت سایر ضوابط و مقررات به شرح ذیل اقدام لازم به عمل آورند: .

۱- با توجه به بند (پ) تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور تا زمان ابلاغ جداول تفصیلی قانون بودجه، نسبت به وصول منابع بر پایه جداول تفصیلی قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور اقدام لازم صورت پذیرد.

تبصره- بخشنامه ها، ابلاغیه ها و دستورالعمل هایی که دارای تاریخ اعتبار می باشند در صورت اتمام مهلت اجرا، از شمول این بند مستثنی خواهند بود.
٢-براساس جزء «ر» تبصره «۶» قانون بودجه سال (۱۴۰۳) کل کشور، نرخ مالیات بر ارزش افزوده موضوع ماده «۷» قانون مالیات بر ارزش افزوده، به میزان یک واحد درصد به عنوان سهم دولت افزایش می یابد. بنابراین نرخ مالیات و عوارض کالاها و خدمات مطابق با مأخذ موضوع ماده (۵) این قانون ، به استثنای کالاهای خاص که نرخ آنها در ماده (۲۶) این قانون تصریح شده معادل ده درصد (۱۰%) می باشد.

-با عنایت به جزء«پ» تبصره «۶» واردات خودروی آمبولانس در صورت عدم امکان تأمین از محل تولید داخل توسط سازمان فوریت های پیش بیمارستانی اورژانس کشور ، جعیت هلال احمر، بنیاد شهید و امور ایثارگران، دانشگاه های علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی کشور، شرکت ملی نفت ایران و خیرین بیمارستان ساز با مجوز بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی و همچنین آمبولانس فوریت های اجتماعی توسط سازمان بهزیستی کشور مشروط به استفاده از آن در راستای مأموریت دستگاه هی مذکور در سال ۱۴۰۳ از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی، معاف می باشد.خودرو های مذکور صرفاً جهت استفاده سازمان و نهاد وارد کننده بوده و فروش آن ممنوع است.

۳-با توجه به جزء «۱ – الف» تبصره (۹) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، به منظور حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان به دولت اجازه داده می شود: حقوق گمرکی تمامی ماشین آلات و تجهیزات (با رعایت ماده (۳) قانون جهش تولید دانش بنیان)، قطعات، مواد اولیه و واسطه ای تولیدی را به دو درصد(۲٪) کاهش دهد.

۴-در اجرای بند «پ» تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور، نسبت به وصول منابع بر پایه جداول تفصیلی قانون بودجه ۱۴۰۲ به شرح ذیل اقدام نماید.

 

 

۵-در سال جدید نیز مطابق روال سال جاری ارسال کلیه ابلاغیه ها و بخشنامه های مربوط به درصد ساخت داخل(IPI) انواع خودرو و ماشین آلات راهسازی و .. ، ابطال و برقراری کارت بازرگانی، معرفی امضاء، در ردیف بخشنامه های سری (الف) دفتر واردات درج خواهد شد. لذا مقتضی است توجه لازم در این خصوص به مسئولین ذی ربط جهت استخراج بخشنامه های مزبور از FTP داده شود.

۶- با توجه به لزوم تعیین تکلیف به موقع اظهار نامه ها، نسبت به پایش محلی کلیه اظهارنامه ای آن گمرک اقدام و در خصوص اظهارنامه های در جریان و با تاخیر غیر موجه، پیگیری و اقدامات قانونی لازم به عمل آورند.

۷- در خصوص کالاهای متروکه، ضبطی و واگذاری به گمرک، ضروریست براساس مواد (۲۴،۳۳ الی ۳۷) قانون امور گمرکی و مواد (۵۴ الی ۵۵ ) آئین نامه اجرایی قانون مزبور،اقدامات لازم معمول نمایند. تصریح می گردد بر اساس تبصره (۳) ماده (۲۴) قانون امور گمرکی، در خصوص اظهارنامه های اختلافی، تا زمان اعلام نظر قطعی گمرک، کالا متروکه نمی گردد.

۸-گمرکات اجرایی می بایست در خصوص ترخیص نسیه وفق بخشنامه های شماره ۱۴۰۰/۳۹۷۴۳۴ مورخ ۱۴۰۰/۳/۲۶ و ۱۴۰۱/۸۴۶۴۴۸ مورخ ۱۴۰۱/۶/۱۴ و بند«۱» ماده «۳۸» آئین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات و حمل یکسره وفق مفاد بخشنامه شماره ۷۳/۱۴۰۲/۱۸۶۱۵۲ مورخ ۱۴۰۲/۲/۱۷ با رعایت سایر قوانین و مقرات و ضوابط جاری اقدام نمایند.

۹-مدیران گمرکات اجرایی مکلفند نسبت به پیگیری انجام به موقع تعهدات در خصوص ترخیص درصدی، ترخیص با حداقل اسناد براساس دستورالعمل های صادره، ماده ۴۲ قانون امور گمرکی ، ترخیص نسیه؛ تا حصول نتیجه نهایی پیگیری و اقدام قانونی لازم به عمل آورند.

۹-بعضا” مشاهده گردیده برخی اشخاص بدلیل عدم اطلاع کافی از مقررات، در هنگام اظهار برخی کالا ها و یا رویه ها ( از جمله اثاثیه منزل، اقلام دیپلماتیک ، رویه پیله وری، ملوانی و …)، گزینه بند «۱» ماده «۳۸» را در خانه شماره ۲۸ اظهارنامه انتخاب نموده که منجر به عدم کنترل ثبت سفارش و بعضا ایجاد آمار غیر واقعی می گردد. بنابراین ضمن تأکید بر لزوم اجرای صحیح مقررات و نظارت مستمر، نسبت به اصلاح موارد اشتباه ضمن رعایت کامل مقررات اقدامات لازم به عمل آورند.
۱۰- با توجه به حساسیت موضوع در زمان انجام تشریفات گمرکی از فعال بودن سازمان مجوز دهنده بر روی اظهارنامه اطمینان حاصل نموده و در موارد استثناء بر اساس مندرجات ذیل یادداشت فصول و دستورالعمل ها و بخشنامه های صادره، نسبت به دریافت مجوزهای ترخیص و انطباق کالای اظهاری با مندرجات مجوزهای صادره، اطمینان حاصل نمایند.

۱۱- با مد نظر قرار دادن مفاد بخشنامه شماره ۱۲۲/۷۳/۷۲۶۰۴/۹۴/۷۴۴۹۳ مورخ ۹۴/۴/۲۳ نسبت به وصول عوارض محصولات فرهنگی اقدام لازم به عمل آورند. شایان ذکر است در خصوص بروز رسانی ردیف های تعرفه، مراتب از دفتر مقررات صادرات و واردات استعلام شده و تغییرات احتمالی متعاقبا” اعلام خواهد شد.
۱۲-مدیران گمرکات اجرایی مکلفند نسبت به نظارت بر اجرای بخشنامه ردیف ۱۲۴ سال ۱۳۹۴ موضوع گمرکات تخصصی نظارت نمایند.

 

علیرضا صدری خواه
مدیرکل دفتر واردات

دانلود PDF بخشنامه

متن کامل بخشنامه در فایل PDF
دانلود فایل PDF

حجم فایل : 2430 کیلو بایت

اشتراک گذاری   
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع دهید
guest

0 Comments
مشاهده همه نظرات

آدرس ایمیلت رو وارد کن!

با وارد کردن آدرس ایمیلت در کادر زیر می تونی هر روز ساعت 6 صبح ، بخشنامه های روز گذشته رو در ایمیلت داشته باشی.

This is a test site
Build with Digits