قانون مالیات های مستقیم

نامه دادستانی انتظامی مالیاتی مبنی بر دلائل قانونی عدم پذیرش هزینه

نامه دادستانی انتظامی مالیاتی مبنی بر مبلغ کل هزینه، هزینه های برگشتی و دلائل قانونی عدم پذیرش هزینه

۱۳۰/۱۱۳۴/د
۱۴۰۲/۰۸/۲۲
ندارد

 

مدیر کل محترم / معاون محترم حسابرسی/ مسئول محترم حوزه کاری حسابرسی اداره کل امور مالیاتی…

با سلام و احترام
همانگونه که مطلعید مالیات ستانی عادلانه و مبتنی بر قانون و مقررات از اهداف مهم سازمان امور مالیاتی بویژه در سالهای اخیر بوده و تحقق عدالت و فرهنگ مالیاتی و تسهیل امر وصول مالیات و سلامت نظام اداری، از این طریق میسر خواهد بود. لذا با توجه به آغاز فرایند رسیدگی و تشخیص مالیات عملکرد سال ۱۴۰۱ و پیرو تأکیدات مکرر، از جمله نامه شماره ۱۳۰/۱۰۷۲/د مورخه ۱۴۰۱/۰۶/۲۱ نکات ذیل در اولویت برنامه های نظارتی دادستانی انتظامی مالیاتی خواهد بود:
۱- اولویت اصلی در تعیین درآمد مشمول مالیات، دفاتر قانونی و اسناد و مدارک و اظهارنامه مؤدی بوده و رد اظهارات وی الزاماً می بایست مبتنی بر قانون و مقررات و قضاوت حرفه ای صورت پذیرد و چنانچه مأمورین مالیاتی بدون توجه به اسناد و مدارک و بدون ادله قانونی درآمد مؤدیان را کمتر یا بیشتر از میزان واقعی تشخیص دهند، موجبات تعقیب انتظامی فراهم خواهد گردید.
۲- به استناد ماده ۲۳۷ قانون مالیات های مستقیم “برگ تشخیص مالیات باید بر اساس مأخذ صحیح و متکی به دلایل و اطلاعات کافی و به نحوی تنظیم گردد که کلیه فعالیت های مربوط و درآمدهای حاصل از آن به طور صریح در آن قید و برای مودی روشن باشد. “در این خصوص جامعیت گزارش های مالیاتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ به نحوی که مأمورین مالیاتی می بایستی در خصوص کلیه اقلام اظهارنامه، گزارش های حسابرسی صورت های مالی، کلیه اطلاعات واصله و هر آنچه در تعیین مالیات مؤثر بوده است، اظهار نظر صریح نموده و کاربرگ های اصلی و فرعی حسابرسی را تکمیل نمایند.
۳۔ بررسی هزینه های مؤدیان مالیاتی می بایستی با نگاه قانونی و در حدود متعارف، متکی به مدارک صورت پذیرفته و برگشت هزینه ها نیز صرفاً طبق قانون و مقررات انجام گیرد. همچنین همانگونه که در نامه شماره
۲۳۰/۵۱۷۶۰/ د مورخه ۱۴۰۲/۰۸/۰۱ معاونت محترم درآمدهای مالیاتی تصریح گردیده است، لازم است از برگشت هزینه ها به صورت کلی خودداری نموده و دلایل برگشت هزینه های ابرازی با تعیین شماره سند، کل هزینه، مبلغ هزینه برگشتی و دلایل قانونی عدم پذیرش، در کاربرگ های حسابرسی و گزارش تنظیمی درج گردد.
سند، مبلغ
۴- در رسیدگی به اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده، توجه به احراز اصالت معامله، مدارک مثبته و توجه به قوانین و مقررات موضوعه مورد تأکید می باشد. فهرست کامل اعتبارات با ذکر جزئیات اعم از شماره فاکتور، شماره سند حسابداری، مشخصات طرفین معامله، مبلغ معامله، اعتبار درخواستی، اعتبار قابل قبول در گزارشات مربوطه درج و دلایل عدم پذیرش هرگونه اعتبار مالیاتی می بایست به صورت شفاف توضیح داده شود.
بدیهی است مدیران کل و معاونین حسابرسی ادارات کل مسئولیت حسن اجرای مقررات یاد شده را بر عهده داشته و مسئولین دفاتر دادستانی انتظامی مالیاتی نیز با انجام بازرسی های دوره ای از گزارش های حسابرسی مالیاتی (با اولویت پرونده های مهم) موارد تخلف از مقررات یاد شده را بدون هر گونه ملاحظه گزارش خواهند نمود.

سید محسن خوانساریان
دادستان انتظامی مالیاتی

دانلود PDF بخشنامه

متن کامل بخشنامه در فایل PDF
دانلود فایل PDF

حجم فایل : 840.04 کیلو بایت

اشتراک گذاری   
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع دهید
guest

0 Comments
مشاهده همه نظرات

آدرس ایمیلت رو وارد کن!

با وارد کردن آدرس ایمیلت در کادر زیر می تونی هر روز ساعت 6 صبح ، بخشنامه های روز گذشته رو در ایمیلت داشته باشی.

This is a test site
Build with Digits